lördag 5 februari 2011

Fläckar

Idag har vi handlat dom första kläderna till lillebror i magen. Inget speciellt, men en väldigt speciell känsla. Varje gång man tvingats gå förbi bebisavdelningen i affären efter att William dog har känslorna gjort uppror. Vetskapen om att jag skulle handlat just dom där byxorna eller tröjan har fått mig att må illa. För jag har ingen William att klä på. För William är död. Men idag tog vi oss mod och valde ut en ljusblå mysdress, inte helt olik den William begravdes i. Det kändes rätt. Men framför mig såg jag gulbruna likfläckar på kläderna. Likadana fläckar som blev på Williams kläder. Fläckar man inte pratar om. Fläckar som bränner djupt i en mors hjärta. Gör så ofantligt ont att se. Man vill laga, göra allt bra igen. Jag vill inte att också dessa kläder ska behöva få likadana fläckar. Jag vill att bebis i magen ska få leva ett långt och lyckligt liv.

I affären såg jag hur storasysters tankar flög fram och tillbaka. När vi betalat sa hon "Mamma, du får säga åt barnmorskorna att dom får klä på lillebror dom där kläderna sen...". Först förstod jag inte. Men efter några sekunder så mindes jag. Barnmorskan klädde ju William. För storasyster är det självklart så det går till. Man klär inte sina små nyfödda själv, det gör ju barnmorskan. Små detaljer från något som i hennes värld är det normala.

Här är en bild på magen idag. Vecka 21. Den växer så det knakar i fogarna. Bokstavligt talat.

9 kommentarer:

om mig sa...

Å vad fin du är!

rosalita sa...

Jättefin är du. Är så glad då jag ser du skrivit. Kram.

Änglaflikkan sa...

Åh vilken fin mage!!

Du är grym som gjort första inköpet! Här går jag och tittar och tittar, men att handla har jag inte vågat göra...

mammaV sa...

Vilken ljuvlig mage!

Stort att köpa de första kläderna, härligt att ni "vågar" eller hur jag ska uttrycka det. Hoppas innerligt att storasyster får andra, ljusare, mer "riktiga" bilder av hur det ska vara att få en liten bäbis!

Det är nog det som gör ondast i mig, alla syskon som så tidigt tvingas uppleva baksidorna i livet och gå igenom allt det sorgliga som man själv, och de allra flesta, slipper förstå på många många år...

Härligt att ni ändå njuter av det liv som just nu bor i dig, men ganska så snart ska komma ut till er och ge er allt vad ni behöver!

kram

Anonym sa...

Du är jättefin! Jag önskar er all lycka med bebisen som växer i magen!

Kramar
Mona

lilla angelyne sa...

Å, fina fina du! Och fina lillebrormagen!

Jag minns också känslan med de första kläderna när E fanns i magen. Och jag minns känslan av sorg inför alla kläder som aldrig fick användas. Inte så att de inte kunde användas. Bara det att de små tygstyckena innehöll så mycket saknad att de inte KUNDE användas.

Nåväl. Fint att lillebror i magen fått sina första byxor. =)

KRAM

rosalita sa...

Hur har du det nu. Det var längesedan sist. Hoppas att allt är bra.

Anonym sa...

Sänder dej här via kramar å all lycka till ert kommande barn! Beklagar även sorgen efter ert andra barn som inte fick leva!
Nina

Alexandra sa...

Tack så jättemycket alla ni som kommenterat! Jag glömmer ofta bort att läsa igenom kommentarer, därav lite sent svar...

Många kramar!