måndag 28 februari 2011

Livet förändras

Efter mer än två veckors sjukstuga är vi på banan igen. Eller, åtminstone dottern och maken. Ett bättre immunförsvar till mig och lilltjejen önskas. Men det är visst sådant man föds med eller utan. I vårt fall blev vi utan. Nåja. Våren är på väg och därmed minskar sjukdomarna. Förhoppningsvis.

Jag och min hosta var och hälsade på William idag. Saknar honom så förtvivlat. Har börjat oroa mig för hur lillebror i magen ska tas emot. Förutsatt att han lever när han kommer ut. Kommer anhöriga välkomna honom som ett substitut för William? Som vårt andra barn och inte vårt tredje? Jag är rädd att lillebror i magen ska ta storebrors plats i andras hjärtan. Så får det inte bli. Det är något jag aldrig kommer acceptera. Lillebror i magen är Felicias och Williams lillebror. En egen individ. Han ska få samma möjlighet att få vara just en egen individ som alla andra barn. Att se honom som en ersättning för hans storebror vore att förringa både Williams och Lillebrors existens. Dom förtjänar så mycket mer än så. Därför måste jag som mamma stå upp för mina barn.

Jag känner av en viss ovilja, ett visst motstånd i min omgivning i att prata om William. Alla bearbetar vi i olika takt. För mig, min älskade dotter och man är sorgen givetvis annorlunda än för andra som inte stod William lika nära. På samma sätt som för alla andra barn och föräldrar som mist en familjemedlem. För oss kommer det alltid vara annorlunda. Det är något omgivningen måste acceptera. Men dessvärre finns inte alltid denna acceptans och förståelse. De allra flesta jag varit i kontakt med som också mist ett barn vittnar om samma sak. En förändring över tid i omgivningens bemötande. Omgivningens sorg har en helt annan skepnad och deras liv förändras kanske inte för alltid för att just vår lille son har dött. Men vi som förlorat ett barn har en sak gemensamt. Vi behöver och vill tala om vårt barn. Om goda såväl som onda känslor. Men människor i omgivningen har många gånger inte förmågan att orka finnas där. Att orka lyssna. Det är för jobbigt. Något som gäller såväl människor som står familjen mycket nära som främlingar. Det är också något som dom flesta man möter har gemensamt. Dom orkar inte lyssna. Orkar inte möta sorgen. Till en början orkar dom. Den första tiden, dom första månaderna, det första halvåret. Men sen då? Jag har samma behov av att prata om William nu som då. Jag är fortfarande lika stolt och lycklig över att vara mamma till honom. På samma sätt som min oerhörda stolthet och lycka över min underbara dotter. Men oavsett om mina ord handlar om lyckan eller sorgen ser jag motståndet i andras ögon. Hör det i deras röst. Ibland till och med genom deras ord.

Men vi då? Vi som mist vårt älskade barn. Vi måste orka. Vi har inget val. Vi kan inte välja att blunda, hålla för öronen och negligera våra känslor för vårt döda barn. Det som känns jobbigt för dig när jag pratar, känns förmodligen tio gånger värre för mig. Och när du inte vill lyssna. När du säger en ogenomtänkt kommentar för att slippa möta mina känslor. När du tar den enkla vägen. Då känns det hundra gånger värre för mig.

Många är dom lärdomar man får av att förlora ett barn. Livet och omgivningen får ett nytt utseende. En ny innebörd. När dimman lättar blir allt klarare. En del saker hade hade man föredragit som dom var. Andra saker utvecklas till något bättre. Förändringar är nog sådana. Men det jag är mest tacksam över är min underbara familj. Jag är så oerhört tacksam över min underbara make och mina fantastiska barn. Vår sorg har gjort oss starkare och lyckligare. Konstigt nog. Och för det kan jag aldrig vara tacksam nog. Det är tyvärr inte alla förunnat efter förlusten av ett älskat litet barn.

9 kommentarer:

Sandra sa...

Så JÄTTEBRA skrivet och jag känner igen mig massor!
Jag skulle vilja skriva ett längre utlägg men hinner inte nu. Ska nog ta och skriva ett inlägg som är kopplat till det du skriver på min blogg. Tack för att du sätter ord på hur du känner för jag känner också som du. Förutom att det snart hunnit gå fyra år och jag har bearbetat längre tid.

Kram

Sandra

om mig sa...

Så otroligt duktig du är på att sätta tankar i ord, jag blir helt stum, du är grymt duktig. Jag håller med dig i allt du skriver. Skulle vilja skiva ett inlägg om ditt inlägg och länka till din blogg får jag det?

Massor me kram Ida / esso

Alexandra sa...

Åh vad glad jag blir av era fina kommentarer! Självklart är det okej med mig att ni skriver om det :) Det är ett svårt ämne och väldigt svåra känslor, därför känns det också viktigt att det kommer fram i ljuset. Jag hoppas att någon därute tänker om lite och kanske för en stund orkar finnas för någon som verkligen behöver det. Det krävs egentligen inte så mycket för att göra en annan människas sorg lite lättare att bära. Ta hand om er!

Många kramar!

rosalita sa...

Roligt att höra ifrån dig.♥

Anonym sa...

Jag vet och förstår hur du känner. Tyvärr tror jag att de människor som kanske behöver mest tröst, måste ge de som inte varit utsatta, en klapp på axeln.

Det här med sorg och överhuvudtaget alla andra 'jobbiga' känslor är inte lätt för andra människor att hantera. Själv har jag lidit av ångestsyndrom med panikattacker, i många år. Ibland blir det värre...ibland bättre. Men jag har ofta upplevt att då man verkligen är under isen vill folk inte lyssna. Det tas aldrig upp spontant. Låtsas som ingenting. Det är svårt för andra helt enkelt. Det är inte lika livsavgörande och extremt som det du varit med om förvisso - jag har känt så och gråtit med dig/er sedan jag började läsa din blogg. Men där finns paralleller.Frågan är dock: hur bra är vi själva på att bemöta andra som mår dåligt, i vår egen omgivning? Jag tror att vi alla kan känna igen oss där, om vi är ärliga: vänner till mina föräldrar förlorade sin 35-årige son helt plötsligt, för några år sedan. Jag har aldrig vetat vad jag skall säga till dem...

Ibland är en del av sorgen och acceptansen, att också förlåta alla andra på vägen. Det tar lite tid bara. Och är det inte så med sorg, att den finns där for a reason. Att den har en mening. Att den skall lära oss om hur det är att vara verkliga människor, som känner empati med andra - och vet hur de skall visa det.

När vi ser tillbaks kan vi ofta se att det värsta som vi trodde kunde hända, var just det som fick oss att växa mest.

Kärlek till er alla - och lycka till på vägen!

lilla angelyne sa...

Jag nickar och mmm:ar när jag läser dina ord. För det är precis sådär det är. Och det är det där som är så svårt att förklara för någon annan. Det är klart att vi har behov av att prata om våra barn som inte finns här hos oss. Det finns väl inga föräldrar som inte vill prata om sina barn? Och trots att det för omgivningen kanske ibland tycks och tänks att vi ältar, så är vi inte så lyckligt lottade att vi har många minnen och nya upplevelser om våra barn att prata om. Vi måste få prata om det vi har. Närmast hjärtat.

Tack för att du skriver så målande fint! <3

När Eira kom var jag, precis som du, orolig för att hon skulle bli en ersättare. Och tyvärr, i en del fall(bland vissa, få människor) finns den känslan fortfarande kvar och ibland kan det till och med bli så att jag tydliggör att hon är vårt andra barn - bara för att. Men i de flesta fall har hon fått en egen plats. En lillasyster, en alldeles speciell sådan utan att hon på något vis blir särbehandlad. Bara alldeles älskad.

En stor kram till dig och din fina familj!

Anonym sa...

Du skriver helt underbart och din fina gosse ler i himmeln när han ser och känner vad du känner, det är jag helt övertygad om!! Livet tar inte slut i en förälders ögon, det forsätter i all evighet... När man väl fått sitt lilla barn kan man aldrig förlora det oavsett vad som sker!!!
Jag miste min lille gosse för 4 månader sedan när han var 1 månad gammal i plötslig spädbarnsdöd och känner så väl igen mig i dina ord!
Du ger styrka genom dina ord så tack för det och STORT lycka till med lillebror i magen!

Kram Emma

Mamma till krulltott sa...

För varje dag jag läser din blogg blir jag mer och mer imponerad av din styrka. Din vardag är inte lätt men du är fantastisk. Jag tänker på min egen krulltott som snart är tre år och även på det ofödda barn i min mage som inte fick komma till oss. Jag längtar till den dag då ett nytt barn växer i min mage och jag hoppas att jag finner det mod och den styrka du visar så att jag ska våga längta, älska och drömma...

Alexandra sa...

Jag har inte kommit mig för att läsa igenom kommentarerna förrän nu! Och vilka fina kommentarer sen...

Jag blir alldeles rörd av era ord, det värmer mig långt in i själen. TACK för alla lyckönskningar och fina ord. Ni har gjort min dag!

Många många varma kramar!