måndag 23 maj 2011

Lillebror i magen

Igår kväll kände jag plötsligt hur det högg till i magen. Det gjorde så ont att jag skrek till, jag som annars är väldigt smärttålig. Hugget blev till en brinnande smärta i livmoderns framvägg. Plötsligt insåg jag att lillebror inte rört sig i magen sedan tidigt på morgonen. Han som alltid är igång. Buffar och sparkar. Drar och sliter. Men inte under hela dagen och kvällen hade han rört sig. Jag försökte resonera med mig själv och tänka efter. Jag frågade min älskade man om han minns ifall bebis rört sig något idag men inte heller han kunde minnas att jag sagt något. Paniken kom krypande. Jag ägnade kvällen till att dricka kolsyrat, knuffa på magen och försöka lugna mig själv. Till sist fick jag en liten liten buff tillbaka... Tänkte och hoppades att han kanske bara var trött. Hade mycket värkar när jag la mig men tänkte att det nog skulle ge med sig efter en natts sömn. Hoppades och önskade att allt skulle vara bra när jag vaknade.

Nu ligger jag här och bebis har inte rört sig den här morgonen heller. Den brännande smärtan på framsidan av magen är fortfarande kvar och gör om möjligt än ondare än igår. Samma tystnad och samma brännande känsla jag fick när moderkakan fick infarkterna som dödade William. Jag har sedan jag vaknade också haft regelbundet starka och onda värkar. Försöker hålla mina känslor i styr. Försöker finna rimliga förklaringar, men inser att det kanske inte finns några den här gången. Likheterna mellan symtomen nu och symtomen jag hade när William dog går inte att bortse ifrån. Smärtorna så svåra att mina tankar inte kan fokusera på något annat än att bara ligga här och andas.

Igår var mitt största problem att jag ådragit mig en hemsk förkylning med allt var det innebär såhär före en stundande förlossning. Idag inser jag att inte ens den vidrigaste förkylning betyder något alls om bebis nu inte längre lever. Älskade lille bebis. Älskade lilla lillebror.

15 kommentarer:

om mig sa...

Men du, snälla ring förlossningen så du får komma in på koll. jag är nu sen några dagar tillbaka inlagd på bb då jag har ont i magen.

Kramar

lisis sa...

Ja, ring in och be att få komma upp. bättre en gång för mycke, kanske kan göra att du får lättare att andas sen. Stor kram

Gunilla sa...

Åk till sjukhuset direkt. Be att dom lägger in dig tills det är dags. Allt för lillebror! Kram.♥

Änglamor till Ängel Emanuel sa...

ÅK TILL SJUKHUSET!!! kram

Gunilla sa...

Jag är så orolig för er..♥

anna sa...

Blir så orolig när du inte uppdaterat, hoppas att allt är bra med lillebror

om mig sa...

Jag är också orolig!!
Kram

Unknown sa...

Ja, jag blir också orolig. Hoppas du åkt in till sjukhuset!

Kram från Anne

Alexandra sa...

Vill bara meddela att bebis mår bra! Jag däremot mår inget vidare. Bloggar igen när orken faller på eller om bebis plockas ut! Tack alla för era varma tankar, många kramar!

Unknown sa...

Gud vilken lättnad att höra att lillebror mår bra, jag fick värsta domedagstankarna där ett tag...

Men du, hoppas du får all ompyssling och hjälp som du behöver nu, varenda liten sekund. Sekunder av kärlek, omsorg och snart så... snart är lillebror där!

Gunilla sa...

Tack för du meddelade dig. Tusen varma tankar till er.♥

lilla angelyne sa...

Stora varma kramar till dig, fina du!

anna sa...

Vad skönt att han mår bra. Ta nu hand om er båda :)

Mamma till krulltott sa...

Gud vad jag är nyfiken och orolig för er nu! Jag tänker på er mycket men jag är säker på att det kommer att gå bra denna gång. Snart kommer en underbar liten lillebror till din fina, fina familj. Håll ut!!! - snart är en mycket lång kamp framme vid ett fantstiskt målsnöre..

Gunilla sa...

Undrar så, hur du har
det Alexandra... Kram.♥