måndag 2 maj 2011

Måttet är rågat

Dagarna sniglar sig fram. Mina fysiska besvär har förvärrats enormt den sista tiden och den själsliga delen börjar bli mödosam nu när det närmar sig slutet. Min kropp lyder mig inte längre. Att sova med den här smärtan går knappt. Att stå och gå är snart uteslutet. Och psyket tar stryk. Jag vill inte vara gravid mer. Orkar inte mer smärta. Jag ägnar dagarna åt att pyssla, sjunga och leka stilla lekar med min underbara dotter. TV och dator är geniala uppfinningar för den som försöker genomlida. Försöker styra mina tankar till något annat än graviditeten och allt det svåra.

I nästan två år har jag varit gravid. Graviditeterna har inte gett mig något som helst andrum. Att bära en ansträngande graviditet är tungt. Att bära både sorg och graviditet är dubbelt så tungt. När kroppen säger ifrån på alla sätt den kan tar den lilla styrka man hade kvar slut. Jag känner mig gråtfärdig när jag tänker på att jag har 6 veckor kvar. 6 veckor. Det kommer inte att gå.

Foglossningen gör så ont så ont. Detta sagt från en person som är väldigt smärttålig. Mina ben bär mig knappt till toaletten längre. Svimningsattackerna har blivit så besvärliga att jag inte kan stå upp och duscha eller stå och laga mat. Dom smärtsamma värkarna gör att jag inte kan gå längre än några meter för då får jag så onda värkar att jag inte kan stå. En så simpel sak som att tappa en nyckelknippa på marken blir en omöjlighet att lösa för mig om jag är ensam. Att klä sig kräver en enorm kraftansträngning och gör så ont att det kräver en viljestyrka av stål för att klara av. Jag känner mig värdelös som inte ens klarar av vardagliga sysslor. Känner mig otillräcklig för att min kära make utöver sitt arbete också måste laga mat och tvätta kläder för att jag inte kan. Även fast jag vet att han mer än gärna gör det och aldrig skulle komma på tanken att ifrågasätta. Men på något sätt känner jag att det är min uppgift. Därigenom blir jag otillräcklig.

Jag har kommit till en punkt där jag undrar om det är värt mödan. Bebis i magen kommer ändå kanske dö. I vår värld är oddsen en på två. Ett levande barn och ett dött barn i vår famn. Och när jag mår som sämst. I stunden då jag önskar ett slut på detta elände som mest. Då tänker jag tanken att det kvittar om bebisen kommer ut levande eller inte. Mitt försvar. Känner jag inte så har jag heller inget att förlora. Någonstans vet jag att det inte är så det fungerar. Sorgen skulle göra lika förbannat ont oavsett. Men det är lättare att inte känna. Förut kände jag. Men ju närmare slutet jag kommer, desto mindre känner jag. Rädslan tar nog överhanden. Det är hemskt att inte känna. Jag vill våga älska också detta barn. Vill bara få ett slut på graviditeten så jag slipper må såhär. Men något säger mig att alla konstiga känslor inte bara kommer ta slut vid förlossningen. Att förlora ett barn är komplicerat. Så mycket mer komplicerat än vad många tror.

5 kommentarer:

lisis sa...

Jag tycker du är jätte stark och modig! Din vilja var starkare än rädslan som resulterade i en ny graviditet. Snart är det över, inte alls långt kvar. Kan tänka mig att ångesten och rädslan är fruktansvärd för dig just nu. Men sätter dom igång dig tidigare om du vill? till mig sa dom att vid nästa graviditet sätter dom igång innan ve 37 och att jag får välja snitt eller vaginal. Hur ska du föda?

Jag tycker så synd om dig att ska ha så ont, det räcker ju med all smärta i hjärtat av all oro och saknad efter er William!!

Men tänk snart är du i mål. Denna gång förhoppningsvis med ett levande syskon till er lilla tjej. Jag hoppas och tror att allt kommer gå bra för er denna gång!!
Och jag tror även att om man intalar sig själv att man inte vågar älskar den nya bebisen i magen pga rädsla, så gör man nog det ändå! för har man ett hjärta som älskar så kan man inte välja :) även om man försöker intala sig det! hoppas du förstår hur jag menar!
KRAM och hoppas du hittar ett sätt att hämta kraft och energi nu till det sista.

Unknown sa...

Åh, tack för din fina kommentar i förra inlägget!! Tänk vad mycket du har att ge trots att du går på knäna. Några ord till mig som gav mig oerhört mycket!

Jag önskar jag kunde göra något för dig, så dina dagar inte blir så tunga! Bilden jag lagt upp på min blogg nu med den vackra blombuketten ger kraft till mig, skulle vilja införliva den i din sinnevärlden.

Kraft till dig.

kram Anne

Timea sa...

Hej!
Texten som vi har på sovrumsväggen kommer från StilCompaniet www.stilcompaniet.se.
Men det är värt att kolla efter väggtexter på internet, för att på flera ställen finns texter billigare. Jag valde StilCompaniet för att de gör väggtext även efter önskemål.

Mamma till krulltott sa...

Du fixar det här! Du har så otroligt mycket att ge. Det finns kraft kvar i dig. Min farfar berättade en strof för mig som bär mig i tunga stunder. Här är en förkortad version..

"En man mötte sin far den dag han steg in i himmelriket. Han frågade varför han alltid såg fotsteg bredvid sig. Hans far svarade att det var jag som gick bredvid dig. Mannen frågade då varför stegen var borta när han hade det jobbigt? Varför lämnade du mig då? Hans far svarade "det var mina steg, för när du hade det jobbigt så bar jag dig".

Det kan låta religiöst men det är en tanke nog så god sam andra.. William kommer alltid att finnas i er familj, i era hjärtan och i era sinnen men sorgen kommer att bli uthärdlig och sorgen kommer att övergå till minnen av en fantastisk pojke som snodde en bit av era hjärtan.. Sorgen kommer att bli lättare att bära, jag lovar...

Finn kraften i dig själv. Det finns kraft kvar.. Kom ihäg vad du kämpar för! Du är ju en kämpe, eller hur?

Kram

Alexandra sa...

Lisis: Din kommentar stärker mig verkligen, tack underbara du! Jag kommer bli igångsatt i vecka 37+0. Jag vill helst föda vaginalt men samtidigt var William så stor och jag har haft två riktigt vidriga förlossningar bakom mig så vi får väl se vad som händer. Min läkare tycker att vi ska försöka undvika snitt så långt det går. Huvudsaken är ju att bebis kommer ut levande.

Jag förstår precis hur du menar. Önskar bara att jag kunde få vara lycklig över bebisen, men oron och ångesten tar ofta överhanden när man kommit så här långt. Nu har vi så mycket att förlora.

Har skrivit en liten kommentar till dig på din blogg, du är så duktig som kämpar på! Många kramar!

Anne: Vilken underbart vacker bukett ni fått! Vi fick också så mycket vackra blommor i början. Jag minns hur mycket det värmde och betydde. Tack för dina ord! Tänker på er och önskar så att allt vore annorlunda. Många kramar!

Tonci: Tack för tipset! Ska kolla där :)

Mamma till krulltott: Läste din kommentar nu på morgonen - den gjorde min dag! Blev väldigt rörd av dina stärkande ord, strofen säger så mycket. En tröst när allt känns mörkt. Jag kommer bära med mig dom orden på livets stig. Tack underbara du! Många kramar!