torsdag 23 september 2010

Min starka mamma

Den här dikten är så fin. Så vacker. Så sann. Skriven av Key Des Ormeaux, översatt av Helen S Wirén.

Min mamma är så stark
det säger faktiskt alla
Men i ensamhet om natten har
jag sett hennes tårar falla

Under sömnlösa nätter
kommer jag tassande på tå
Hon vet inte att jag är där
för att hjälpa henne förstå

Lika ändlöst som strandens vågor
och hennes smärta
Jag vakar över min starka mamma
som alltid bär mig i sitt hjärta

Hon bär ett leende
ett leende som hon tror döljer
Men genom Himlens dörr
ser jag tårarna som följer

Min mamma försöker hantera döden
för att hålla mig kvar
Men alla som känner henne vet
att det är den enda möjlighet hon har

När jag vakar över min starka mamma
genom Himlens öppna dörr
försöker jag förklara att änglar skyddar mig
nu så som hon gjorde förr

Men jag vet att det inte hjälper
eller lättar bördorna hon bär
Har du möjlighet, gör ett besök
och visa att du håller henne kär

Vad hon än säger
hur hon än mår
Min starka mamma
har ett
hjärta fullt av sår

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilken vacker dikt! Du är en underbar mamma på alla sätt. Allt ni gått igenom och ändå är du så stark och fantastisk på alla sätt. Många andra hade gått under för länge sen.... Din familj kan skatta sig så lyckliga som har dig. Vi tänker på er varje dag och många tårar har fällts här. Vi önskar så att ni får lugn och ro nu efter allt som varit. Hör gärna av dig om du vill prata eller träffas. Barnen frågar så mycket efter Felicia.

varma kramar/familjen Göransson