måndag 23 augusti 2010

Den fruktansvärda uppgiften

Efter det fruktansvärda ultraljudet. Efter det värsta beskedet en förälder kan få. Vår son var död. Storasysters lillebror är död. Vi blev lämnade ensamma i rum 44. Vad gör vi nu? Jag vill bara vakna. Vakna ur den hemska mardröm ödet tvingat in mig i. Men det gick inte. Hand i hand med min älskade var det mörkaste mörkret oundvikligt. Ingen återvändo. Kunde inte förstå. Min son. Död? Nej, så kan det inte vara. Får inte vara. Men någonstans förstod jag. Det var ingen mardröm. Det finns inget som kan hjälpa oss nu. William är död. Tankar och känslor i uppror. Mamma. Älskade mamma. Måste ringa henne. Måste berätta att hennes barnbarn inte lever längre. Men hur? Hur berättar man något så fruktansvärt för någon man älskar så mycket?

Jag tog telefonen och ringde. Kände ett enormt behov av att få höra mammas röst. Tryggheten. Tänkte inte så mycket längre än så. "Mamma, han är död! Vår lille William är död....Dom hittar ingen hjärtaktivitet", fick jag fram. Mamma ville inte förstå. Kunde inte. Det här händer inte. Inte min dotter. Inte mitt barnbarn. "Nej, vad säger du...Neej!". Då brast det även för mig.

Min älskade mamma var den som fick berätta för min pappa, min syster och svärmor. För älskade storasyster. Den fruktansvärda uppgiften. En obarmhärtig sanning. Som framkallar dom mörkaste av alla känslor. En oändlig sorg.

Varför blev det såhär? Vår lille son borde fått leva. Ingen människa ska behöva gå igenom det vi gör. Det finns ingen mening. Ingen nåd. Inget liv. Bara död. Vår son och lillebror är död. Vår älskade lille William.



4 kommentarer:

Sol Och Måne sa...

Mitt hjärta går i tusen!!
Helt obegripligt varför en del föräldrar måste tvingas att gå igenom sitt barns död!
Det finns ingen logik i det.

Tänker på er varje dag.

Veronica sa...

Det var det värsta samtalet jag någonsin ringt. Ringa till min mamma och berätta att deras första, efterlängtade barnbarn hade dött. Dött när livet just skulle börja. Jag hoppas att jag aldrig, aldrig, aldrig någonsin behöver uppleva det igen. Kram

Alexandra sa...

Det var verkligen fruktansvärt. Vill aldrig någonsin vara med om det igen. Tack för era varma ord, många kramar!

Carina sa...

Ja det går så fort.. Har en kille på 7 år oxå och det känns som han nyss var bebis..
Jag lider med dig, sitter och gråter när jag läser det som hänt er! Kan inte föreställa mig den smärtan. Tänker mycket på er och jag är säker på att er lilla ängel har det bra där han är nu.
Stora kramar till er.